UTSTILLINGSPERIODE 31. OKTOBER - 22. NOVEMBER 2015
KUNSTHALLEN
NÆRVÆR - STILLHET - TID - REFLEKSJON
Tony J. Larsson (f. 1962) arbeider med malerier hvor lag på lag med maling påføres med manuell ”air-brush”, og hvor gravitasjonen “lager” bildene. Spor av dråpenes ferd over flaten, fester seg etterhvert som de sakte tørker. Nye lag følger de etterhvert. Sakte bygges overflatens struktur opp med spor av tid og krefter vi alle er underlagt. Naturens prosesser og menneskenes strukturer er fokus for Larssons kunstneriske arbeid.
Han bor og arbeider i Oslo. Hvert år avholder han utstilling på ”Kunstfyret”, Steilene Fyr i samarbeid med Akershus fylkeskommune/Kultur Akershus. Han er utdannet ved Statens Kunstakademi og bor og arbeider i Oslo. Han er innkjøpt av bl.a. Oslofjordmuseet, Statoil, Kulturrådet. |
Janine Magelssen
Janine Magelssen (f. 1964) har fått mye anerkjennelse for sine veggobjekter. Arbeidene er sanselige og sansbare. De er stille, hvite former, skulpturelle og maleriske på samme tid, og innbyr til at man skal berøre dem med øynene. Det er ikke maleri, det er ikke skulptur. Gjennom et redusert, taktilt formspråk ønsker hun å skape et fysisk nærværende ”rom”, uten narrative elementer og nonverbale soner betrakteren kan ”gå inn i”. Veggobjektene bygges opp lagvis innenfra med sparkel eller listverk, grundert med lim og kritt. Motivene er enkle geometriske former, tomme og fylte på samme tid. Den hvite ”fargen” er aktiv, men samtidig stille. - De svakt fremtredene relieffene frembringer lys og skyggevirkninger i objektenes glatte flater som påvirkes av dagslyset, der skyggene forskyves i løpet av døgnets timer. På denne måten bringes tid og bevegelse inn som en fysisk dimensjon i verkene. I Trafo Kunsthall viser hun arbeidet En sirkel, et kvadrat, som består av to deler. Janine Magelssen er utdannet ved Asker Kunstskole, SHKS og Parsons. Hun har stilt ut bl.a. ved galleriene Semmingsen og MGM, og er innkjøpt a bl.a. dronning Sonja og Bærum kommunes kunstsamling. Hun bor og arbeider i Oslo.
|
Arne Malmedal (f.1937) har i lang tid vært en viktig kunstner på den norske kunstscenen. Siden begynnelsen av 90-tallet har utviklingen i hans kunst i økende grad dreid seg om rendyrking av et abstrakt flatemaleri med utforsking og eksperimentering av relasjonene mellom rom og flate, bilde og ramme og farge og penselstrøk.
Går man nærmere ”monokromene” ser man at de ikke er helt ensfargede. Ofte har maleriet et organisk utgangspunkt. Variasjonene i strøkene og fargevalg forankres til naturen, samtidig som de maleriske grepene problematiserer og utforsker det helhetlige billedfeltets kvaliteter. Sentralt i forståelsen av Malmedals kunstnerskap er persepsjonen, betrakters erfaring og utforskning av verket. Malmedal er utdannet ved SHKS og bor og arbeider i Asker. Malmedal har stilt ut bl.a. Galleri Riis, LNM, F15, Kunstnerforbundet, Kunstnernes Hus, Bergen Kunstmuseum og Nasjonalmuseet. Han er innkjøpt av bl.a. Nasjonalmuseet, Bergen Kunstmuseum, Asker kommune og Storebrand. |
Thomas Pihl
Thomas Pihl (f. 1964). Det tilsynelatende formale utgangspunktet i Pihls “monokrome” malerier er farge, lys og overflate. Arbeidene er akryl på lerret, med tynne sjikt som tillater lys å trenge gjennom overflaten og omslutte pigmentet. Maleriene er utført i flere lag med semi-transparent akrylmaling. Deres kunstneriske kvalitet befinner seg blant annet i den komplekse blandingen mellom det maleriske og naturlige lyset. Spor av prosessen, ”skjønnhetsfeil”, som bobler og riper og synlige manipuleringer, blir vitale komponenter i det kunstneriske uttrykket. Dette er viktige elementer i den visuelle erfaringen. Spenningen mellom de tilslørte, nesten usynlige manipulasjonene og overflatens sensualitet, kan stå som metaforer for oppdagelse og avsløring. Pihl bor og arbeider i New York og Bjørsvik, Lindås kommune. Han er utdannet bl.a. ved SHKS, Statens kunstakademi, School of Visual Arts (NYC) og Hunter College, City University of New York. Han har stilt ut bl.a. ved galleriene MGM, s.e, Brandstrup og Wenger i Zürich. Pihl er innkjøpt av bl.a. Norsk Hydro, UD, RCCL, dronning Sonja, Kulturrådet, Nordnorsk Kunstmuseum, Bergen Kunstmuseum, Nasjonalmuseet og Rogaland Kunstmuseum.
|
|
|
KUBEN
Marit Lyckander
Marit Lyckander arbeider oftest med granitt og tre i store formatter. Formspråket er abstrakt, med symbolske, arkitektoniske eller anatomiske trekk.
Broer, portaler og vegger med åpninger er sentrale gjengangere som relaterer seg fysisk til menneskekroppen, materialutførelsen og det skulpturale uttrykket. I Trafo Kunsthall har hun tatt for seg alle skulpturseriene sine, og billedliggjort dem i en serie nye bronserelieffer produsert i Berlin. Titlene identifiserer skulpturseriene; Komme over, Gjennom, Inn og Helt i. Utenfor Trafo viser hun en tredelt skulptur i marmor. Lyckander er utdannet ved SHKS og Statens Kunstakademi, og har hatt separatutstillinger ved bl.a Kunstnerforbundet, Vigelandmuseet , Kunstnerforbundet, Schaeffergården i København og Trøndelag senter for samtidskunst. Hun har deltatt på flere gruppeutstillinger i inn- og utland, internasjonale billedhuggersymposier og har en rekke offentlige utsmykninger: Bl.a. Risenga svømmehall i Asker, Bærum Idrettspark, minnesmerket over Åse-Marie Nesse på Klepp, Urtehagen i Oslo, rådhussplassen I Ski, Hamar rådhus og Stavanger lufthavn, Sola, samt Luxembourg, Italia og Belgia.
Hun er innkjøpt av Kulturrådet, Østfold kommune og Haugesund Billedgalleri.
- Jeg er ingen filosofisk kunstner som analyserer alt først, jeg stoler helt og holdent på anelsen og min egen bevissthet, noe selvopplevd som jeg henter frem – en intuitiv kunnskap som alle mennesker har i seg, sa hun i et intervju med Toril Smit. - Mens jeg tidligere koblet arbeidet med skulpturene til egne livserfaringer, er de siste skulpturene utelukkende et resultat av en direkte dialog mellom meg og mitt materiale. Nå har jeg gått rett inn i sentrum, der hvor det brenner mest. Lyckander er født i Oslo i 1954, og bor og arbeider i Skjeberg. Kunstvandring // Marit Lyckander 01.11 |
PROSJEKTROMMET
SENTIMENT
Eirik Senje
Senjes objekter er støpt over en blindramme i gips armert med strie, lag for lag i en løselig kontrollert prosess som gir en blanding av helt slette plan, tilfeldige strukturer som oppstår når den flytende gipsen strykes utover for hånd. De er deretter malt med gouache, som gir en matt og fargemettet overflate som minner om jord. Det som hver for seg kunne vært et rent skulpturelt uttrykk, eller en opphøyd malerisk gest, faller i stedet inn under det dekorative: Et lag utenpå det egentlige, det nedrige og sentimentale. Utstillingstittelen «Sentiment» henspiller blant annet på sentimentalitet, overdreven følelsesfullhet, føleri, som også kan sees som en type dekor. Arbeidene Senje har laget til utstillingen
på Trafo er imidlertid dypt plantet i samtidskunstens ufravikelige tradisjoner og begreper, og dermed paradoksale som dekorative objekter. Den omstendelige produksjonsprosessen som ligger bak objektene kan også sees som et uttrykk for tvil. Sånn sett er det heller ingen tilfeldighet at objektene i sin utforming bærer en viss likhet med religiøse ikoner, og de stiller også spørsmål ved bildets funksjon som objekt for kontemplasjon. Eirik Senje er født i Oslo i 1982, og utdannet ved kunstakademiet i Bergen og har en master ved KhiO. Han har stilt ut bl.a. i Norsk Billedhoggerforening, Statens Kunstutstilling (Høstutstilingen), QB, 0047 og NoPlace i Oslo, samt KUBE Museum i Ålesund. |