TRAFO KUNSTHALL
  • Åpningstider
  • Utstillinger
    • Aktuelt
    • Tidligere
    • Ute
  • Galleri Dikemark
  • Formidling
    • Omvisning
    • DKS
    • Nyhetsbrev
  • Om Trafo Kunsthall
    • Historien om Trafo
    • Ansatte
    • Styret
    • Presse
    • ASKER KOMMUNES KULTURPRIS 2018
    • Samarbeidspartnere
    • UTLEIE

UTSTILLINGSPERIODE 24. SEPTEMBER - 30. OKTOBER 2016


KUNSTHALLEN: 
​

​
​Kristina Bræin
SITTER I LENESTOLEN


​Et hvert rom har sin egen utstråling, slik det står, uten inventar.
​Jeg ønsker i mitt arbeid å henlede oppmerksomheten på rommet og dets egenart, slik det fremstår som et funksjonelt utgangspunkt for noe.
Jeg komponerer installasjoner, situasjoner, mulige dialoger med rom.
For meg er det midlertidige bildet jeg skaper like virkelig og like viktig som et varig materielt objekt.
Som i musikken, hvor selve øyeblikket eller et kort tidsspenn er det som bærer verket.
Min holdning til materialer er nok også på mange måter inspirert av musikkens verden.
Hvis man ser på materielle objekter som flyktige toner, er vel ikke det ene mer verdig enn det andre?
Om jeg skal si litt om utstillingens tittel:  SITTER I LENESTOLEN, er den nærmest representativ for en arbeidsmetode.
Bilder eller sammenstillinger kommer ofte til meg mens jeg sitter rolig og betrakter mine omgivelser.
Jeg kan sette igang en arbeidsprosess med en aktiv intensjon  og en klar ide - men så oppstår en utmattelse ved dette å produsere - jeg setter meg ned for å hvile - for å gi opp - og plutselig kan jeg se en historie eller et uttrykk åpenbare seg ved  uforutsette sammenstillinger eller «samtaler» mellom elementer eller steder i rommet.
Disse sier meg ofte mer enn det jeg opprinnelig hadde planlagt.
Denne diskusjonen jeg har med meg selv, som også inneholder følelsen av meningsløshet og utmattelse, er selve motstanden i arbeidet, og helt nødvendig for å komme til de øyeblikkene hvor noe fremstår som selvfølgelig.
At et materielt og håndverksmessig sett tilfredsstillende stykke arbeid ofte må vike for noe helt upretensiøst og enkelt, er noe jeg har kommet frem til ved stadig å spørre meg selv:
Er dette nødvendig?

​Kristina Bræin
Picture
Kristina Bræin er født i Oslo 1955 og er utdannet ved Statens Kunstakademi og Arkitekthøyskolen. Hun har også studert musikkvitenskap og kunsthistorie ved Universitetet i Oslo.
Bræin har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland, som for eksempel Kunstverein Schwerin, Tanja Pol Galerie, Künstlerhaus Bethanien, Kunstnerforbundet, Stenersenmuseet, Kunstnernes Hus og Oslo Kunstforening. Hun representerte Norge ved Veneziabiennalen i 2003,   og deltok på Manifesta 7 i Bolzano,  i 2008.
Bræin er innkjøpt av Nasjonalmuseet. 

KUBEN: 
​

Geir Brungot
UTEN TITTEL


​Jeg har kjent og fulgt Geir tett siden 1985, og blir fremdeles overrasket gang på gang når han viser meg sine pågående prosjekter.
 Han arbeider gjerne med 2-3 eller flere samtidig, og på en eller annen måte har disse i utgangspunktet forskjellige prosjektene en tendens til å billedmessig overlappe hverandre og til dels smelte sammen.
Han har arbeidet i sort/hvitt frem til slutten av 1990-tallet, da han gikk over til å lage fargebilder, men nå har han i 3-4 års tid igjen tatt opp sort/hvitt.
Bildene på denne utstillingen er de første som blir stilt ut. En serie med bilder fra Wien der han fotograferer gjennom metallgjerder dekket med plastduk. En kan, mer eller mindre se, hva som er på den andre siden. Det er som i så mange av Geirs prosjekter en fortelling om avstand og fremmedgjøring, om alenehet, utestengthet og innestengthet, men som alltid i hans bilder er det klare humoristiske innslag, små detaljer som kan ta litt tid å oppdage, men som fungerer som en sikkerhetsventil så ikke bildene blir for deprimerende.
Det som vil kjennetegne denne utstillingen, slik det kjennetegner Geir M. Brungots produksjon, er hans vilje til å fortelle en historie. Det er selvfølgelig historien om ham selv, historien om å søke efter en slags orden og system i tilværelsen, søke etter andre mennesker, og å undersøke menneskets og sin plass i det hele. Han gir ingen svar, men stiller mange viktige spørsmål.

​Olav Løkke
Picture


​Geir Morten Brungot er født i Fosnavåg i 1962. Han er utdannet fotograf 
under Lewis Baltz (USA) 1985 og Paul Hill (England) 1987. Brungot er innkjøpt av bl.a. Nasjonalmuseet, Preus Museum, Haugar Vestfold Kunstmuseum, Trondheim Kunstmuseum
, Nordnorsk Kunstmuseum, Sogn og Fjordane Kunstmuseum, 
Vestjyllands Kunstmuseum og Kulturrådet. Han har stilt ut i Stenersenmuseet, F-15, Kube, Trondheim Kunstmuseum, Haugar og Sørlandets Kunstmuseum for å nevne noen. 
​

PROSJEKTROMMET:  

Ann Iren Buan 
TETHER

​
​
One by one the minuscule bubbles inaudibly burst. The steaming surface was slowly changing, from a landscape of interconnected transparent spheres to a calm pool of liquid. Three sips of matcha tea later and long before the entropic process was complete, I put the empty cup down and continued browsing a set of images recently taken by a car-sized robotic rover currently exploring the Murray Buttes region of the planet Mars. The light reflecting off the rock formation was captured, digitalized and uploaded to a orbiting satellite and transmitted to Earth at a constant 128.000 bits per second, over a distance of 54.6 million kilometers.
The picture that held my attention for the longest was of a rock wall, formed and buried, chemically changed by groundwater, exhumed and eroded. «Never has beige been so mesmerizing.» Or so the image description said. The red planet wasn’t red, and the canals that Giovanni observed one hundred and thirty years ago was a mere optical illusion. What we had was layers and layers of beige rock, slowly being blown to dust by gusts of wind.

Erlend Grytbakk Wold 


Picture


​Ann Iren Buan, (f.1984, Stjørdal) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm og China Art Academy, Hangzhou. Buan har nylig hatt separatutstilling på Noplace, Kunstnerforbundet og Galleri F15. Hun har også deltatt på gruppeutstillingene Form Matters, Matter Forms på A Palazzo Gallery i Brescia og NNA-NNA-NNA Ny Norsk Abstraksjon på Astrup Fearnley Museet og Stavanger Kunstmuseum.
 
Trafo Kunsthall
Lensmannslia 60

1386 Asker
post@trafokunsthall.no
Telefon 932 98 438
Tirsdag - søndag 12:00 - 16:00
Mandag stengt
Følg oss Instagram
Følg oss på Facebook

Nyhetsbrev​
Personvernerklæring
​
© 2022 Trafo Kunsthall
  • Åpningstider
  • Utstillinger
    • Aktuelt
    • Tidligere
    • Ute
  • Galleri Dikemark
  • Formidling
    • Omvisning
    • DKS
    • Nyhetsbrev
  • Om Trafo Kunsthall
    • Historien om Trafo
    • Ansatte
    • Styret
    • Presse
    • ASKER KOMMUNES KULTURPRIS 2018
    • Samarbeidspartnere
    • UTLEIE