TRAFO KUNSTHALL
  • Åpningstider
  • Utstillinger
    • Aktuelt
    • Tidligere
    • Ute
  • Galleri Dikemark
  • Formidling
    • Omvisning
    • DKS
    • Nyhetsbrev
  • Om Trafo Kunsthall
    • Historien om Trafo
    • Ansatte
    • Styret
    • Presse
    • ASKER KOMMUNES KULTURPRIS 2018
    • Samarbeidspartnere
    • UTLEIE


UTSTILLINGSPERIODE  28. NOVEMBER 2015 - 10. JANUAR 2016



KUNSTHALLEN



Harald Fenn

AVREISE / ANKOMST


Harald Fenn (1963, Oslo) var med på å definere den yngre norske kunstscenen på 90-tallet og årtusenskiftet med sine sobre airbrushmalerier av abstraherte rom bak en stramt komponert overflate. Fenn tilhørte kretsen rundt Galleri Wang og ble profilert
av kurator Øystein Ustvedt gjennom den toneangivende utstillingen Syndige Abstraksjoner på Astrup Fearnley Museet i 1996. Fenn “konstituerer flaten”, uttalte Ustvedt, noe som åpner for et rom innenfor rommet i flaten. Mens Fenns tidlige arbeider holdt et strengere, diagrampreget og geometrisk formspråk i grått, sort og grønt; har han I 2015 inkorporert tre ulike landskap i sine motiver i Trafo Kunsthall: lysende kuler mot et diffust og syntetisk byrom (Ankomst); striper (Aston Martin-serien) og farvefelt lik blinds (persienner) foran stilisert natur i form av fjord og fjell, himmel og skyer i sv/hv. Opplevelsen av utstillingen samlet går i blått og lilla, men med overaskende varme farvetoner i rødt og gult.
Picture
Ankomst 01. Akryl på lerret. 150 x 230 cm. 2015
Linjene og farvefeltene er klart presentert; “motivet”, dvs bakgrunnen er ute av fokus.
Harald Fenn er utdannet ved SHKS og Statens Kunstakademi, og innkjøpt av bl.a. Astrup Fearnley, Nasjonalmuseet, KORO, Statoil, Norsk Hydro, Storebrand og Nordea og en rekke privatsamlinger.
Han bor og arbeider i Oslo.


KUBEN


Åsil Bøthun

SUBMISSIONS



På Høstutstillingen stod det i 2013 et par Hunter gummistøvler på gulvet. Med plastposen merket ”Pasienttøy” friskt i minne fra 1997, (verket ”Ute igjen” signert Øyvind Farstad); kunne man tro det dreide seg om ”gjenglemt” skotøy. Nå var det derimot Åsil Bøthuns (1970) gjengivelse i papp av trendplagget. Bøthun har ved en rekke utstillinger gjenskapt tilsynelatende readymades i papir, gips og pappmarché; bæreposer fra designforretninger, slips, skjerf, designstoler.
Bøthun er utdannet ved Winchester College of Art i England og Statens Kunstakademi, og er professor ved Høyskolen i Agder og jobber som flyvertinne i SAS.
Bøthuns skulpturer er et tidkrevende prosjekt som kan minne om en tredimensjonal utgave av Ane Mette Hoel som gjengir for eksempel boksider eller feilkopier med blyant på papir. Åsil Bøthuns nøyaktige kopi og dekonstruksjon av kjente designprodukter fravrister objektene sitt kommersielle luksuspreg, og gir oss en ny forståelse som gjenstander skapt av papp og lim, lavstatusmaterialer gjenskapt som ytterligere høystatusobjekter (kunst). Det at de selvfølgelig ikke kan brukes i ordets vanlige forstand eller slik de var tenkt i utgangspunktet, kan leses som en kommentar til overflodssamfunn og forbrukskultur, en typisk i-landsproblematikk. 
Bøthun er innkjøpt av bl.a. KODE (Bergen Kunstmuseum) og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim.
Hun bor og arbeider på Gan i Fet kommune i Akershus.

Picture
1092 mm² (The World of Interiors #10/2015) fargeblyant på papir, 15x10,8 cm.

PROSJEKTROMMET


Christian Tony Norum

FESTIVAL OF IDEAS (ROCKET SCIENCE)
I´M ALWAYS BISSY DOING NOTHING


Christian Tony Norum er en energisk utstiller som hadde en større mønstring i Kunstnerforbundet og Bærum Kulturhus tidligere i høst. Sist lørdag mottok han Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend sammen med sin samboer Andrea Bakketun, som også innebærer en separatutstilling i Oslo Kunstforening i 2017. Til utstillingen i Trafo Kunsthall har han laget svært stedsspesifikke arbeider som er malt samme uke som utstillingen åpner, noe som understreker det performative i Norums kunstnerskap hvor han hele tiden presser grensene for seg selv (og, er det fristende å tilføye, utstillingsstedenes også). Norums saftige oljemaleri lar malingen modellere flaten i tykke lag, med referanser til 50-tallets
Picture
modernisme. Han viser også en ny versjon av et videoarbeid fra 2008; Perpetuum Mobile kapitel 3 som ble tatt opp med16 mm film i Berlin i bl.a. nstudioet til Franz Ackerman. Norum er født i Oslo i 1980 og utdannet ved Statens Kunstakademi (MA, KhiO 2010) og er representert i flere privatsamlinger.

Trafo Kunsthall
Lensmannslia 60

1386 Asker
post@trafokunsthall.no
Telefon 932 98 438
Tirsdag - søndag 12:00 - 16:00
Mandag stengt
Følg oss Instagram
Følg oss på Facebook

Nyhetsbrev​
Personvernerklæring
​
© 2022 Trafo Kunsthall
  • Åpningstider
  • Utstillinger
    • Aktuelt
    • Tidligere
    • Ute
  • Galleri Dikemark
  • Formidling
    • Omvisning
    • DKS
    • Nyhetsbrev
  • Om Trafo Kunsthall
    • Historien om Trafo
    • Ansatte
    • Styret
    • Presse
    • ASKER KOMMUNES KULTURPRIS 2018
    • Samarbeidspartnere
    • UTLEIE