Pippip FernerPlastic revisited I
Vevd av funnet fiskerirelatert- og annen funnet plast. 2018 Plastic revisited II Vevd av funnet fiskerirelatert- og annen funnet plast. 2020 Plastic revisited III Vevd av funnet fiskerirelatert- og annen funnet plast. 2020 Med de tre store veggteppene i kunsthallen, har Pippip Ferner arbeidet med referanse til Heggedal Uldvarefabrikk, som lenge var en av Askers største arbeidsplasser. Hun har utforsket håndverksmetoder innenfor tekstiltradisjonen for å belyse miljøproblem tilknyttet dagens tekstilproduksjon. Teppene er laget |
av funnet plast, slik som garn og tau fra fiskeindustri, i tillegg til plast fra husholdning, jordbruk og annen industri. En stor andel av mikroplasten som ender opp i havet, stammer fra tekstilproduksjon og vask og slitasje av klær. I tillegg benyttes en rekke miljøgifter til farging av tekstiler som i mange tilfeller også ender opp i havet. Plast forbindes ofte med noe slitesterkt, men et paradoks med disse arbeidene laget av plast som har ligget i saltvann, er at de ikke tåler direkte sol eller dagslys over tid. Hundrevis av timers arbeid vil gå i oppløsning - opphøre som kunstverk, men vil allikevel alltid eksistere. Som mikroplast - så nanoplast.
Pippip Ferner (1957) har utdannelse fra Edinburgh College of Art, Parsons i New York og Det tverrfaglige kunstinstitutt i Bærum. Hun har hatt en lang rekke utstillinger og prosjekter, i blant annet Norge, Sverige og USA |