UTSTILLINGSPERIODE 6. MAI - 18. JUNI 2017
|
bl.a. stilt ut i Gotlands Konstmuseum, Edsvik konsthall, Portræt Nu på Fredriksborgs slott i Danmark, og gruppeutstillinger i Sverige, Danmark, Færøyene og Berlin, samt performance på Supermarket Art Fair i Stockholm og Art Fair Suomi i Helsinki. Hun er innkjøpt av Gotland Konstmuseum, Statens Konstråd, Falkenbergs kommun og Forsvarshögskolan I Stockholm. Pia Ingelse mottok IASPIS stipendet I 2015.
|
KUBEN:
Bilder av et industriminnesmerke: Stedsnavnet Slemmestad kommer fra Slim, en bekk som nå heter Bøbekken, et ord for slam og dynn, etter kalkstein som ligger i jordsmonnet. Bekken renner ut i fjorden, sørvest for Oslo, ikke langt fra der Liv Mette vokste opp. Christiania Portland Cementfabrik, nedlagt i 1989 etter 101 års drift, ligger ved fjorden. Bygningene vitner om arbeid, om stor produksjon og slit. Fabrikken var den første sementfabrikken i Norge, med stor betydning for arbeiderbevegelsen. Området som gjenstår, den ene pipa har fått stå, er et landemerke. Liv Mette som er oppvokst i Asker, et landbruksområde, viser bilder av sementindustri, noe vi forbinder med støv, gråhet. Hun var ved den nedlagte fabrikken på den lyseste dagen, St. Hans-natta som feires med bål. Fargene er satte, mettede, våkne. Nå bor hun i Bushwick, bildene hang på atelieret hennes, da jeg besøkte henne der, mens USA fremdeles ga følelsen av å være et stort og gjestfritt land. Concrete Factory på veggene, umulig å få oversikt, det ser ut som det utenfor vinduene. Bylandskap, hustak, veggflater, profiler. Liv Mette detaljerer, fokuserer på deler av en større helhet, et utsnitt, skjærer vekk, skjærer fra, hun avbilder et eksakt ekstrakt. Linjene er klare, enkle, stødige. Det handler om å være der, tilstede på stedet, tenker jeg, og om det å huske hvor en har vært. |
Maleriene hennes er gjengitt virkelighet. En digital avbilding av et maleri mangler maleriets aura. Når jeg ser fargene i piksel, er det som om temperaturen i eggtemperaen har sunket. Jeg vil huske det jeg så i Liv Mettes atelier, rustrødt. - Tone Avenstroup, norsk lyriker bosatt i Berlin.
Liv Mette Larsen (1952) Oslo, vokst opp i Asker og Bærum. Bosatt i Berlin i en årrekke, bor og arbeider i New York siden 2010. Utdannet ved Westerdahls, SHKS og Hochschule der Künste, Berlin. Mottok Pollock-Krasner-stipendet i New York 2014. Betydelig utstillingsvirksomhet i Berlin, Köln, New York og Madrid siden 1982. I Norge bl.a. LNM, Kunstnernes Hus, Bærum Kunstforening, Vestfold Kunstnersenter. Representert i en rekke offentlige og private samlinger; Nasjonalgalleriet, Den norske ambassade i Berlin, Sørlandets Kunstmuseum, Asker kommune, Caldic Collectie i Nederland, Fidelity Collection i Boston og Colleción Munoz i Madrid.
|
|