TRAFO KUNSTHALL
  • Besøk oss
  • Utstillinger
    • Tidligere
  • Kulturarena Dikemark
  • Om Trafo Kunsthall
  • Nettbutikken
  • Kunst i offentlig rom

UTSTILLINGSPERIODE  16. JANUAR - 7. FEBRUAR 2016



KUNSTHALLEN


Dag Leversby

CLUMSY STRINGENCY


Dag Leversby ble først profilert i 1994 på Gjertrud Sandqvists avskjedsutstilling på F15 med internasjonale billedkunstnere, deriblant Luc Tuymans og Jonathan Lasker. I 1996 deltok han på Syndige Abstraksjoner; en toneangivende presentasjon av yngre norske billedkunstnere i Astrup Fearnley-museet. Året etter deltok han som en av flere norske billedkunstnere på Aktuelle Kunst aus Norwegen i tyske museer. I 2001 var han første utstiller på Galleri MGM – et galleri som skulle komme til å bli et av landets viktigste. Fra 1993 til 2008 arbeidet Leversby konsekvent og metodisk med prosjektet Magnolia Cross; et veldefinert og etter hvert lett gjenkjennelig motiv som virket inspirert av abstraherte organismer sett i et mikroskop. Hans særegne billedverden preget 90-tallets ”trendy kunst” i Oslo, med malerier hvor det organiske ble syntetisert i en utførelse som stilte store krav til perfeksjon.
Det kinesiske ordtaket om at man danser best i lenker hadde inntil  da fungert, men Leversby mente etter hvert at han hadde gått linjen ut med prosjektet. Han nærmet seg nå et råere og mer lekent maleri med flere muligheter:  - Kanskje vel mange, sier han, men bedre med for mange enn for få mulige veier å gå. Jasper Johns sa engang at en dyktig kunstner hadde ett grunnregister – i helt spesielle tilfelle   to til tre. Nå får det briste eller bære. Heller det enn å bli en eldre, maniert billedkunstner.
Dette er hans første separatutstilling siden 2008, og hans nye body  of work er en markert kontrast til hans tidligere produksjon. Til tross for et åpnere uttrykk, er komposisjonen fremdeles umiskjennelig stram.
Dag Leversby (1952) er utdannet ved Einar Granums kunstskole, SHKS og Statens Kunstakademi. Han er innkjøpt bl.a. av Nasjonalmuseet, Astrup Fearnley, Kulturrådet, UD, Statoil, Norsk Hydro og H.M. Dronning Sonja samt en rekke privatsamlere.



Picture
DEL 4


KUBEN


Erik Wessel

BILDER FRA EN SAMLERS HUS


Erik Wessel (1940) er utdannet maler og komponerer sine fotografier etter de samme prinsipper. Utstillingen er et resultat av et besøk i museet Davids samling i København i 2012. Wessel fikk disponere museet i to timer, og 40 fotografier har blitt komprimert og bearbeidet til utstillingen som vises i Kuben. Han har fotografert arkitektur siden 1963, men i liten grad som dokumentasjon: - Det er først og fremst motivets abstrakte kvaliteter som interesserer meg, sier Erik Wessel. I prinsippet er det likegyldig om jeg arbeider med maleri, grafikk eller foto. Jeg søker bildets tidløse ansikt, der tolkingsrommet kan være vidt.
Ikke at jeg skyr motivets bundne assosiasjoner, men jeg føler meg fri til å forandre fargens parametere og flytte gjenstander eller endre proporsjoner for å oppnå en følelse av helhet der jeg føler at bildet stiller krav.
Wessel er utdannet ved SHKS og Statens Kunstakademi, er professor i maleri og har en rekke større utsmykningsoppdrag bak seg, bl.a. lyssetting av Oslofjordtunnelen. Han bor og arbeider i Drøbak..
Picture
Bilde, fat, bord og stol

PROSJEKTROMMET


Silje Johannessen

STUPE


Silje Johannessen (1985) har en master fra Kunstakademiet i Oslo 2015, og bor og arbeider i Oslo.
Hun jobber med skulptur og installasjon som en forlengelse av sin performancepraksis, og bruker menneskekroppen som utgangspunkt for arbeidene sine. Johannessen utforsker det performative i installasjon og skulptur, og skaper kulisseliknende iscenesettelser hvor en performance kan finne sted. I Trafo Kunsthall viser hun et stupebrett montert to meter over betonggulvet.
Picture

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Besøk oss
  • Utstillinger
    • Tidligere
  • Kulturarena Dikemark
  • Om Trafo Kunsthall
  • Nettbutikken
  • Kunst i offentlig rom