UTSTILLINGSPERIODE 25. MARS - 30. APRIL 2017
|
Tom Lid , født 1952 i Kristiansand, bor og arbeider i Høvåg. Han er utdannet fra SHKS og Statens Kunstakademi, og har bl.a. stilt ut i Sørlandets Kunstmuseum, Trondheim Kunstmuseum, Christianssands Kunstforening, Kunstnerforbundet, Cité Internationale des Arts i Paris, Galleri Langegaarden, Tromsø Kunstforening, Bomuldsfabriken Kunsthall, Oslo Kunstforening, Høstutstillingen, LNM og Galleri K.
Lid er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Sørlandets Kunstmuseum, Kulturrådet, Oslo kommunes kunstsamlinger, Trondheim Kunstmuseum, Vest Agder fylkeskommune, Universitetet i Agder og Sten Stenersens samlinger. |
KUBEN:
Paradis er et persisk ord. I persisk historie fortelles det at paradisets hage har en kilde som leder vann i fire himmelretninger og slik deler hagen i fire kvarterer. Dette mønsteret er urgammelt fra oldtidens Mesopotamia og har levd videre i hele den arabiske verden frem til i dag. Hager og planter utgjør en spesiell type kulturminne ved at de på den ene siden er menneskeskapte anlegg og på den andre siden er kultivert natur. Som kulturminne er hagen levende materiale med begrenset levetid. Fra 1500-tallet ble hagen status i overklassen også i Norge. Hagen ble dyrket etter alle kunstens regler og ivrig studert, og de som hadde råd dro ut på dannelsesreiser rundt i Europa hvor de blant annet studerte botanikk. Oslo var tidligere full av hager: Paléhaven - nå kjent som Plata, den stilfulle Oslo Ladegårds Have, Store Ullevål Gård og parkanlegg - en av Christianias mest kjente landemerker omkring år 1800. Hagen lever i oss som en del av vår kultur og vårt nasjonale DNA. Og vårt forhold til hager sier noe om oss som enkeltmennesker og som samfunn. I utstillingen tematiseres vårt forhold til det botaniske, hagen som kulturens speil og historisk ide på filosofisk og religiøst plan. “Begrepet Gardenesque Gardening innebar at hagene klart og tydelig skulle skille seg ut fra omgivelsene enten ved at man brukte planter som ikke fantes der, eller brukte plantene på en helt unaturlig måte.» John Loudon, «Encyclopedia of Gardening», 1822 “Men, hvis du dag og nat kan se roser og rosenhaver og Irans enge, hvorfor går du så rundt midt blandt tornebuske og slanger? Elsk alle, så du altid kan være blandt roser og i en have!” Mevlãnã Rumi, persisk dikter, jurist, teolog og mystiker, f 1207 |
Historien om hagen er omfangsrik og fantastisk. Kristine Fornes tolker og gjengir småting fra det store bildet, fragmenter av eventyrlige hager i Aleppo, Ullevål, Iran og Bjørvika. Kristine Fornes, født 1971. Bor og arbeider i Oslo. Fornes har hovedfag i tekstil fra Kunst- og håndverkskolen i Bergen. Hun har hatt separatutstillinger på SOFT Galleri, Østfold Kunstnersenter, Lørenskog Kunstforening, Galleri Format og i Ganggalleriet i Lavetthuset på Hovedøya. Fornes har deltatt på gruppe- og kollektivutstillinger som Den 15. Internasjonale Tekstiltriennalen i Lodz i Polen, Nålens Øye ved Nasjonalmuseet i Oslo og KODE i Bergen, Høstutstillingen, Norsk Kunsthåndverk og Østlandsutstillingen. Kristine Fornes har mottatt en rekke stipender og er innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Østsiden sykehjem i Fredrikstad, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Buskerud Kunstsenter, Finnskogutstillingen, Høgskolen i Telemark og Pilotgalleriet ved Akershus Kunstsenter. |
|
Maia Birkeland er født 1978 i Førde. Hun bor og arbeider på Fjellhamar. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Glasgow School of Art, med mastergrad i Medium- og materialbasert kunst.
Birkeland har blant annet deltatt på utstillinger som Kunsthåndverk 2015 - Kunstindustrimuseet, Oslo og Casbah Vandring II - Galleri F15, Moss. Hun er senere i år aktuell som festivalkunstner for Førdefestivalen 2017, med visning av verk på Sunnfjord Museum, i det offentlige rom og separatutstilling på Sogn og Fjordane Kunstmuseum. |
I 2017 feirer Norske Tekstilkunstnere 40-års-jubileum. I den anledning har Trafo Kunsthall invitert Kristine Fornes og Maia Birkeland til å stille ut i samme tidsrom som NTKs jubileumsutstilling "Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger" i Kunstnerforbundet.
|
|