UTSTILLINGSPERIODE 20. AUGUST - 18. SEPTEMBER 2016
KUNSTHALLEN:
|
Utstillingen omfatter ca 30 malerier, og spenner fra det realistiske og ekspressive til det ornamentale og stiliserte. Motivene er fabulerende og sensuelle.
Nielsen, Nondal og Svalheim har tidligere stilt ut i Ålesund Kunstforening, Haugesund Kunstforening og Kunstbanken på Hamar. Utstillingen i Trafo Kunsthall viser nyere arbeider. Alle er utdannet ved Statens Kunstakademi og er innkjøpt av bl.a. Nasjonalmuseet, Kulturrådet og Utenriksdepartementet. |
KUBEN:
|
Ikke fordi det nødvendigvis er noe ukjent eller nytt, men fordi det treffer fra en dødvinkel, en liten ekkel påminnelse.I mitt atelier (som jeg tidligere kalte gruven, men som nå har fått navnet krypten) dundrer death metal og løsemiddelet ligger som en tåke i det lille frirommet mitt. Der kan jeg snu på tilstandene, generere energi fra elendigheten og se det nesten komiske i det hele:
– Hoppla, vi dør! Det funker for noen timer om dagen. Det er da i hvert fall noe. Tittelen er en omarbeiding av tittelen til den store mønstringen av satiretegneren Karl Arnolds arbeider på Berlinische Galerie 2010. Originaltittelen var ”Hoppla, wir Leben” (Hoppla, vi lever). Per Teljer (1970) er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim 1992-97. |
PROSJEKTROMMET:
Lars Skjelbreia
DIS-EM-BOD-Y
Utstillingen tar utgangspunkt i video sin evne til å oppløse, manipulere og gjenforene elementer av tid og rom. Arbeidene som vises tar for seg vann, stein, planter og lys. De utforskes gjennom ulike teknikker av video, som har til felles at de introduserer dynamiske perspektiv på det vi ellers oppfatter som statiske elementer. Ved bruk av animasjon, intervallfoto, kamera bevegelser og optiske effekter vekkes subjektene til live. Utstillingen presenterer oss med flere umulige perspektiv, begivenheter vi ikke kan oppleve direkte med det nakne øyet. Gjennom teknologi og teknikk kan vi få innblikk til det som ligger forbi det umiddelbare. Videoene benyttes som portaler til nærliggende virkeligheter, virkeligheter som kanskje ikke holder noen opplagt betydning for oss, men som er forførende i sin utfoldelse. Subjektene er hentet frem i et destillert og analytisk uttrykk, separert fra omgivelsene sine, men de kan alle knyttes til hverandre som små utsnitt i et helhetlig bilde. Arbeidene prøver å forløse en essens i subjektet, gjennom en prosess av å avsløre og tilsløre det. De er en refleksjon over bevissthet, tid og rom, et forsøk på å skape en meditativ og drømmende tilstand og atmosfære. Lars Skjelbreia (1983) arbeider med poetiske og holistiske perspektiv på virkeligheten som formidles gjennom en fascinasjon og kjærlighet for natur. Han arbeider i et bredt spekter av materialer og teknikker, hovedsakelig med et skulpturelt fokus. Han er utdannet ved Kunstakdemiene I Trondheim og Reykjavik. |