YNGVILD ROLLAND

RESTRICTED MOVEMENTS

20.05 - 02.07 2023

Du går inn i et rom og hører noen som løper forbi deg på høyre side. Du beveger deg rundt i rommet. Til venstre over hodet ditt høres kraftig pust, som avtar i styrke for så å komme tilbake diagonalt til høyre ti meter unna deg. Løpingen gjenopptas, nå til venstre. Ovenfra bak deg oppstår udefinerbare lyder av kropper som kryper eller dras over en flate, denne lyden spres overalt i rommet. De løpende skrittene har endt i en kropp som faller ... for så å reise seg  ...

En slik romlig organisme av lyd og lukten av gummi vil møte deg på Trafo Kunsthall under Yngvild K. Rollands utstilling Restricted Movements.

Arbeidene i kunsthallen gjenspeiler Rollands refleksjon rundt begreper som bevegelse og kontroll gjennom en åtte kanalers lydinstallasjon, tekst og skulptur. Til utstillingen har kunstneren samarbeidet med Nagelhus Schia Productions og deres dansere. Det har resultert i at hun også har prøvd ut nye teknikker og materialer, blant annet gummi. Lydinstallasjonen Rehearsal for a New Movement er komponert av danseres bevegelser. Ved å fjerne den fysiske kroppen, danner lydene alene komposisjonen, og reflekterer en virkelighet som sømløst forflytter seg mellom det reelle og det virtuelle. I denne sammenhengen spiller ordet ‘Movement’ på ulike strenger, fra danserens kraft og bevegelighetens yttergrenser, til politisk bevegelse for å oppnå samfunnsmessig endring. Under utformingen av lydverket har det vært viktig for Rolland å fremheve både det gjenkjennelige og udefinerbare ved lyden av bevegelse, og samtidig skape partier der bevegelsene kan gi uttrykk for et narrativ eller nærmest blir til musikk i seg selv.

Sentralt i Rollands praksis er koblingen med andre kunstformer slik som musikk, og nå dans. Over tid har hun brukt musikkinstrumentet som materiale i arbeider der lyden er fraværende, for å fremheve dens fysiske egenskaper. Denne måten å jobbe med reduksjon, fravær og motsetninger er karakteristisk for Rollands arbeider. I hennes praksis er det et stadig skifte av perspektiv på hva man ser og det man hører, historie og framtid, performer og betrakter.

I Restricted Movements har Rolland på lignende måte fjernet den meningsbærende fysiske kroppen fra dansen, der lyden av bevegelsene blir stående igjen, vibrerende fra ulike steder i rommet. Med fascinasjon for dansernes gummiunderlag, som i deres studio er fullt av abstrakte merker etter bevegelser, har kunstneren formet et skulpturelt arbeid med ord som beskriver disse bevegelsene, Run & Bend, Fall & Rise. Ord med en rekke assosiasjonsmuligheter, også til det faktum at bevegelsesfrihet ikke er gitt.

Yngvild K. Rolland har utdannelse fra Camberwell College of Arts i London og Kunst og håndverksskolen i Oslo, og har hatt lengre arbeidsopphold i New York og Paris. Hennes praksis inkluderer permanente og temporære offentlige kunstprosjekter, audiovisuelle samarbeidsprosjekter og publikasjoner. Yngvild K. Rollands arbeider har blitt vist i gallerier, muséer og musikkfestivaler i Norge, USA, Brasil, Polen, Frankrike, Tyskland og Spania, Italia og Sverige. Tidligere separatutstillinger inkluderer Lydgalleriet i Bergen (2021), Deichman Bjørvika (2021), 222T i Oslo (2020), Ultimafestivalen i Oslo (2016), Østfold Kunstnersenter i Fredrikstad (2014), Naxal Belt i New York City (2012), Akershus Kunstsenter i Lillestrøm (2010). Hun har deltatt på gruppeutstillinger ved blant annet Kunstmuseet Nord-Trøndelag, Trondheim, NY Art Book Fair / MoMA PS1, New York, Galleri 0047 i Oslo, Kunstnernes Hus i Oslo, Grimmuseum i Berlin, Point Ephémère (Hot Desking/Manifesta 7) i Paris og Zacheta National Gallery of Art i Warszawa. Rolland er innkjøpt av flere offentlige og private samlinger. Blant annet Viken fylkeskommune, Vestland fylkeskommune og Sandnes kommune.

@yngvildrolland
https://www.yngvild-rolland.com

Finissage ge:

RESTRICTED  MOVEMENTS

Foto: Tor S. Ulstein

30. JUNI 2023 KL. 18.00

Siste åpningshelg for Yngvild Rollands separatutstilling RESTRICTED MOVEMENTS markeres med finissage fredag 30. juni fra kl. 18.

Det blir enkel servering og kunstneren vil være til stede. Vel møtt!

ENG:

You enter a room and hear someone running past you on your right. You move around to the left, above your head heavy breathing appears and fades out, only to return diagonally to your right. The breathing escalates to occupy the whole space, then stops. From above, hands are scratching a surface and the running resumes. Behind you, crawling bodies emerge in a rhythmic pattern, thereafter transforming into obscure sounds of bodies that are rolling through the space or being dragged across a surface. The running steps become a falling body... a body falling, then rising...

An equivalent spatial organism of sound and the smell of rubber will meet you at Trafo Kunsthall during Yngvild K. Rolland's exhibition, Restricted Movements.

The works exhibited in the gallery mirror Rolland's reflection on concepts such as movement and control. In this context, the artist has collaborated with Nagelhus Schia Productions and their dancers, which resulted in a 15-meter-long piece in rubber titled "Leave no Bone Unturned" and the 8-channel sound installation "Rehearsal for a New Movement."

Frequent in Yngvild K. Rolland's practice is the connection with other art forms like music, film, and now dance. In Restricted Movements, both musical instruments and performers acquire material qualities. One example is the sculptural installation "Volatile Structures" in which 30 plaster casts of snare drums are stacked and spread around the space. On one hand, the work resembles architectural forms and reflects the constant "building up and tearing down" of different systems and structures that surround us. On the other hand, the scattered objects can also be experienced as a manoeuvre that forces the spectator to move in specific patterns around the exhibition space.

Rolland’s ongoing investigation of the relationship between sound and form, in which she often uses found materials, also explores an absence, such as the deliberate absence of sound in works that allude to musical instruments. In her 8-channel sound piece "Rehearsal for a New Movement," she has similarly removed the human body from the dance performance, reflecting a reality that seamlessly moves between the real and the virtual. Without the physical body, only the sound of movement remains, vibrating from various places in the room.

To make "Rehearsal for a New Movement," the artists recorded dancers in the studio of Nagelhus Schia Productions. Composing the sound piece, it was important for her to highlight both the recognizable and indefinable aspects of these sounds, and at the same time create parts where the sound of movement could express a narrative or almost become music in itself. Just as the strings of an instrument produce nuanced tones, the word "Movement" in the title resonates with diverse connotations - ranging from the power of dancers and the outer limits of human mobility to political movements aimed at achieving societal change.

While researching and recording dancers in their studio, Rolland became fascinated with the rubber surface on which they moved. The studio floor was covered with abstract marks creating a mesh of curved and straight lines. Yngvild K. Rolland responded to this chaotic pattern in "Leave no Bone Unturned," a 15-meter-long work in rubber in which words that describe movements such as "Turn," "Bend," "Fall & Rise" are partially cut out. Used in different contexts, these action verbs have various meanings and interpretations, also due to the fact that freedom of movement is not given.

Yngvild Kingren Rolland (b. 1977) lives and works in Oslo, with past residencies in New York and Paris. She has a bachelor’s degree from Camberwell College of Arts in London and a Master's degree from Oslo National Academy of the Arts. Rolland’s conceptual practice incorporates a wide variety of visual media and sound in works that include collaborations, printed matter and public installations. Her works have been shown nationally and internationally in galleries, museums, music- and video festivals in Norway, Sweden, USA, UK, France, Germany, Poland, Italy, Spain and Brazil. Selected previous exhibitions include Lydgalleriet in Bergen, Deichman Bjørvika in Oslo, Ultima, Oslo Contemporary Music Festival, Kunstmuseet Nord-Trøndelag in Trondheim, NY Art Book Fair / MoMA PS1 in New York, Kunstnernes Hus in Oslo, Grimmuseum in Berlin, Point Ephémère (Hot Desking/Manifesta 7) in Paris and Zacheta National Gallery of Art in Warszawa. Her work is represented in private and public collections, such as Viken county municipality, Vestland county municipality and Sandnes municipality.

@yngvildrolland
https://www.yngvild-rolland.com

Utstillingen er støttet av / The exhibition has recieved funding by

Takk til: